Bibliography

The following is a list of bibliography which expands upon some of the connections represented in the map.

Javier Arias Bal, Jesús Bal y Gay  (Lugo: Xunta de Galicia, 2003).

Susana Asensio, Fuentes para el estudio de la música popular asturiana. A la memoria de Eduardo Martínez Torner (Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2010).

Susana Asensio, ‘Eduardo Martínez Torner y la Junta para Ampliación de Estudios en España’, Arbor 187/751 (2011), pp. 857-874.

Xosé Aviñoa, Jaume Pahissa. Un estudi bibliogràfic i critic (Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 1996).

Xosé Aviñoa et al, História de la Música Catalana, Valenciana i Balear. V. De la postguerra als nostres dies (Barcelona: Edicions 62, 2002).

Xosé Luís Axeitos, ‘Catro poemas galegos (Unha homenaxe a Galicia)’, in Julián Bautista, Catro poemas galegos (Sada: Ediciós do Castro, 2004), pp. V-IX.

Pablo de Azcárate, ‘Salazar Chapela, Cernuda, Martínez Torner y el Instituto Español de Londres’, Ínsula, 298 (1971), pp. 10-11.

Jesús Bal y Gay, Tientos y silencios (Mexico: Universidad Autónoma de México, 1960).

Jesús Bal y Gay, La dulzura de vivir (México: Alejandro Finisterre, 1964).

Jesús Bal y Gay and Rosita García Ascot, Nuestros trabajos y nuestros días (Madrid: Fundación Banco Pastor, 1990).

Meirion Bown (ed.), Gerhard on Music. Selected writings  (Aldershot and Burlington: Ashgate, 2000).

Marco Aurelio Carballo, De Quijotes y Dulcineas (Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2011).

Gloria Carmona (ed), Epistolario selecto de Carlos Chávez (Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1989).

Consuelo Carredano (ed.), Adolfo Salazar. Epistolario 1912-1958 (Madrid: Residencia de Estudiantes, 2008).

Consuelo Carredano, ‘Hasta los verdes maizales de México: Rodolfo Halffter y Don Lindo de Almería’, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 30/93 (2008), pp. 69-101.

Consuelo Carredano, ‘Danzas de conquista: herencia y celebración de Adolfo Salazar’ in María Nagore, Leticia Sánchez de Andrés and Elena Torres (eds.), Música y cultura en la Edad de Plata 1915-1939 (Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 2009), pp. 175-197.

Xoán Manuel Carreira, ‘Jesús Bal y Gay, Lugo, 23-VI-1905. Madrid, 11-III-1993’, Revista de Musicología, 17 (1994), pp. 477-480.

Xoán Manuel Carreira, ‘El extraño caso del dr. Bal y de mr. Gay’, in Xornadas sobre Bal y Gay (Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2003), pp. 177-187.

Emilio Casares Rodicio, ‘Música y músicos de la Generación del 27’ in Emilio Casares Rodicio (ed.), La música en la Generación del 27. Homenaje a Lorca 1915-1939 (Madrid: Ministerio de Cultura: 1986), pp. 20-34.

Emilio Casares Rodicio, ‘La música española hasta 1939, o la restauración musical’ in Emilio Casares Rodicio, Ismael Fernández de la Cuesta and José López Calo (eds.), España en la Música de Occidente, vol. 2 (Madrid: Ministerio de Cultura, 1987), pp. 261-322.

Xavier Cester, Robert Gerhard i la importància de la seva contribució a la música (Manresa: Faig Cultura, 2000).

Nigel Dennis, ‘El baile en el exilio: La paloma azul (México, 1940)’, in Manuel Aznar Soler and José Ramón López García (eds.), El exilio republicano de 1939 y la segunda generación  (Sevilla: Renacimiento, 2011), pp. 865-876.

Rafael Díaz Gómez and Vicente Rafael y Galbis López (eds.), Eduardo López-Chavarri. Correspondencia (Valencia: Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, 1996).

Rosa María Fernández García, Bal y Gay. O seu pensamento antes de 1933 (Sada: Ediciós do Castro, 2005).

Germán Gan Quesada, ‘Crítica musical, conformación estética y orientación política en la labor crítica de Rodolfo Halffter y Gustavo Pittaluga (1931-1936), Revista de musicología, 32/1 (2009), pp. 553-568.

Germán Gan Quesada, ‘De musica in verbis. Notas sobre la literatura musical de Xavier Montsalvatge en un momento de transición (1948-1953)’, in Leticia Sánchez de Andrés and Adela Presas (eds.), Música, Ciencia y Pensamiento en España e Iberoamérica durante el siglo XX (Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2013), pp. 87-106.

José Luis García del Busto, ‘Luis de Pablo aquí y ahora’, Pauta, 19 (1986), pp. 29-40.

José Luis García del Busto, ‘Manuel de Falla y los compositores de la Generación del 51: ruptura/presencia’, in Louis Jambou (ed.), Manuel de Falla (Paris: Presses de l’Université Paris-Sorbonne, 1999), pp. 509-514.

María Victoria García Martínez, El regreso de Óscar Esplá a Alicante en 1950 (Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2010).

Juan Gómez Casas et alii, La España ausente (Madrid: Ediciones 99, 1973).

Jordi Gracia, A la intemperie. Exilio y cultura en España (Barcelona: Anagrama, 2010).

Christiane Heine, Catálogo de obras de Salvador Bacarisse (Madrid: Fundación Juan March, 1990).

Christiane Heine, ‘Salvador Bacarisse (1898–1963) en el centenario de su nacimiento’, Cuadernos de música iberoamericana,  5 (1998), pp. 43-75.

Christiane Heine, ‘«Tres sombreros de copa» de Miguel Mihura, «espectáculo lírico» con musica de Salvador Bacarisse: correspondencia de un proyecto frustrado’, Imafronte, 16 (2004), pp. 135-147.

Christiane Heine, ‘La crítica musical de Salvador Bacarisse en Crisol y Luz (1931-1934)’, in Teresa Cascudo and María Palacios (eds.), Los señores de la crítica. Periodismo musical e ideología del modernismo en Madrid (1900-1950) (Sevilla: Doble J, 2011), pp. 195-254.

Joaquim Homs, Robert Gerhard i la seva obra (Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 1991).

Antonio Iglesias, Rodolfo Halffter. Su obra para piano (Madrid: Alpuerto, 1979).

Antonio Iglesias, Rodolfo Halffter. Tema, nueve décadas y final (Madrid: Alpuerto, 1991).

Samuel Llano, ‘Exile, Resistance and Heteroglossia in Roberto Gerhard’s “Flamenco”’, in Helena Buffery (ed) Stages of Exile: Spanish Republican exile theatre and performance (Oxford; New York, 2011), pp. 107—124.

Samuel Llano, ‘Roberto Gerhard, Shakespeare and the Memorial Theatre’, in Monty Adkins and Michael Russ (eds.), The Roberto Gerhard Companion (Farnham: Ashgate, 2013), pp. 107-130.

Manuel Lomba (dir), Jesús Bal y Gay. La ventana ignorada, documentary produced by RTVE, 2006.

José López-Calo, ‘Jesús Bal y Gay musicólogo’, in Xornadas sobre Bal y Gay (Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2003), pp. 11-62.

María Luisa Mallo del Campo, Torner. Más allá del folklore (Oviedo: Universidad de Oviedo, 1980).

Tomás Marco, La música de la España contemporánea (Madrid: Publicaciones Españolas, 1970).

Tomás Marco, Música española de vanguardia (Madrid: Guadarrama, 1970).

Josep M. Mestres Quadreny, Vida i obra de Robert Gerhard (Barcelona: Centre Robert Gerhard, 2011).

Lluís Millet, ‘En el centenari de Robert Gerhard’, in Centenari Robert Gerhard (1896-1996) (Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1996), pp. 5-8.

Luis Monferrer Catalán, Odisea en Albión. Los republicanos españoles exiliados en Gran Bretaña (1936-1977) (Madrid: Ediciones de la Torre, 2007).

Eva Moreda Rodriguez, ‘A Catholic, a patriot, a good modernist: Manuel de Falla and the Francoist musical press’, Hispanic Research Journal, 14/3. pp. 212-226.

Eva Moreda Rodriguez, ‘Francoism and the Republican exiles: the case of the composer Julián Bautista (1901-61)’, twentieth-century music, 8/2 (2011), pp. 153-173; see p. 166-7.

Eva Moreda Rodriguez, ‘Transatlantic networks in the correspondence of two Spanish exiled Spanish musicians: Julián Bautista and Adolfo Salazar’, Journal of the Royal Music Association, forthcoming in 2015.

Jorge de Persia, Julián Bautista  (Madrid: Biblioteca Nacional de España, 2005).

Pilar Ramos López, ‘Musicología española y exilio: continuidades y rupturas’, in Pilar Ramos López (ed.), Discursos y prácticas musicales nacionalistas (1900-1970) (Logroño, 2012), pp. 115-137.

Leticia Sánchez de Andrés, ‘Roberto Gerhard and Ricard Gomis: A long and fruitful friendship’, Proceedings of the 1st International Roberto Gerhard Conference (Huddersfield: University of Huddersfield, 2011), pp. 27-32.

Leticia Sánchez de Andrés, Pasión, desarraigo y literatura: el compositor Roberto Gerhard (Madrid: Antonio Machado Libros/Scherzo, 2013).

Javier Suárez-Pajares, ‘Adolfo Salazar: luz y sombras’ in María Nagore, Leticia Sánchez de Andrés and Elena Torres (eds.), Música y cultura en la Edad de Plata 1915-1939 (Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicais, 2009), pp. 199-209.

Luis Suñén, ‘Recuerdo de Rodolfo Halffter’, El Ciervo, 588 (2000), p. 14.

Manuel Valls, La mùsica catalana contemporània. Visió de conjunt (Barcelona: Selecta, 1960).

Manuel Valls, La música española después de Manuel de Falla (Madrid: Revista de Occidente, 1962).

Manuel Valls, Història de la mùsica catalana (Barcelona: Tàber, 1969).

Joan Ventura i Solé, Robert Gerhard Ottenwaelder: un vallenc universal (Valls: Castells, 1978).

Sergio Vilar, Manifiesto sobre arte y libertad (Barcelona: Fontanella, 1964).

Carlos Villanueva (ed.), Jesús Bal y Gay. Tientos y silencios (Madrid: Residencia de Estudiantes/Universidad de Santiago de Compostela, 2005).

Julian White, ‘Promoting and Diffusing Catalan Musical Heritage’: Roberto Gerhard and Catalan Folk Music’, in Monty Adkins and Michael Russ (eds.), The Roberto Gerhard Companion (Farnham: Ashgate, 2013),  pp. 49-77.

Felipe Ximénez de Sandoval, ‘Rodolfo Halffter, peregrino en su patria’, Arriba, 27 October 1964, p. 22.

Velia Yedra, Julián Orbón. A biographical and critical essay (Coral Gables: Research Institute for Cuban Studies, 1990).

Advertisements